Lutka – povezovalka Slovencev in Čehov
Uroš Trefalt
Po drugi svetovni vojni je pod vplivom tudi tradicije češkega lutkarstva, ki so ga na naših tleh širili češkoslovaški tovarnarji, inženirji, učitelji in sokolska društva, slovenska lutkovna umetnost dosegla zavidljivo mednarodno umetniško raven. V evropskem kontekstu se redko srečamo s tako močnim in dolgotrajnim medsebojnim vplivom dveh kultur. Kot "kos lesa”, mrtev posrednik ideje, je lutka preživela obe svetovni vojni, politične razdelitve in estetsko raznolikost gledališč in brez daljših prekinitev vplivala na profesionalni razvoj lutkarstva v Sloveniji vse do danes. Prispevek, ki prikazuje eno bolj osupljivih sodelovanj med dvema sorodnima slovanskima narodoma, zajema obdobje pred drugo svetovno vojno in po njej vse do danes.
Uroš Trefalt, rojen v Kranju, je študiral režijo in dramaturgijo na Akademiji lepih umetnosti v Pragi (DAMU) in tam tudi magistriral. Leta 1993 je kot Fulbrightov štipendist opravljal doktorski študij na Univerzi v New Yorku (NYU) in Mestni univerzi v New Yorku (CUNY). Režiral je lutkovne in dramske predstave, opere in kratke filme. Leta 1993 je napisal knjigo Osnove lutkovne režije, ki je bila prevedena v španščino, in kot glavni urednik vodil revijo Lutka. V 90. letih je predaval na Univerzi Columbia v New Yorku in bil eden izmed ustanoviteljev Gledališke in lutkovne šole – GILŠ v Ljubljani. Od leta 1997 predava na FAMU ter ustvarja kot režiser in kreativni direktor na področju oblikovanja gibljivih slik (motion designa), za kar je prejel tudi najvišja mednarodna priznanja.